De yin houding Butterfly is een relatief makkelijke houding met weinig fysiek vernuft of techniek. Het is een goede houding om een yin les mee te beginnen voor je lichaam. Maar soms juist niet voor je hoofd! Want zo vanuit de buitenwereld, startend in de stilte, en meteen zo lang stil zitten en weinig ‘moeten’ bewegen, kan op mentaal vlak een zwaar karwei zijn.

In Butterfly buig je voorover met de benen gebogen en de voetzolen tegenelkaar. Op het moment dat je ‘in de houding’ zit, concentreer je op stil worden en niet meer bewegen. Allereerst breng je de buitenkant tot rust. Weersta de neiging om nog iets aan te passen. Vanzelf kom je dan in de mentale stretch van geduld hebben en uithouden. Je wilt er misschien al mee stoppen, maar de tijd is nog niet om, je hebt je voorgenomen om deze houding 5 minuten te doen, wat er ook gebeurt. Wat je dan allemaal tegenkomt aan uitvluchten, behoeftes, overtuigingen, kan niet mis zijn. Kun je deze bewegingen in je gedachten patroon blijven zien als slechts bewegingen en daarachter blijven bestaan?
Of misschien een concretere vraag lukt het jou om de tijd vol te houden, terwijl je verder niets doet?
Of bereik je een nieuw veld binnen jezelf, ervaar je ruimte en vrijheid, door loslaten, en steeds dieper te zakken? Dan verandert de houding in een ware reis naar binnen en is jouw meditatie begonnen. Want yoga is ook meditatie, meditatie in actie.

Zit op de grond met de voetzolen tegen elkaar. Houdt de grote tenen ontspannen, laat ze open vallen.

Buig rond en bol voor over. Je hoofd hangt naar de grond en zal door de zwaarte van je hoofd, naar de grond getrokken worden; laat dit gebeuren.

Je voelt strekking in de spieren langs je wervelkolom

Laat je knieën open vallen, daarna doet ook hier de zwaartekracht het werk: de zware kniebotten worden steeds meer naar de grond getrokken.

Je voelt strekking in je binnenbeenspieren.

Ontspan je handen en vingers ( doe ik hier niet;)

 

Let op

Ga met een rechte rug, en alleen schuin naar voor als je onderrug- of hernia klachten hebt of vaak pijn krijgt na deze vooroverbuigingen.

Ondersteun je hoofd met je handen wanneer je nek zeer doet of duizelig wordt.

Tip
Voelt het stijf en openen je knieën nauwelijks? Ga iets hoger zitten, op een stevig deken bijvoorbeeld, of schuif je voeten verder  van je af.